Hvad er infraktioner?

Revner i tænderne kan opstå i emalje og dentin (tandbenet). Det er normalt, at der forekommer meget små revner i emaljen, som opstår af belastning og slid gennem årene. De skal ikke altid behandles. Dentin-infraktioner i tænderne kan være meget smertefulde, hvis revnerne når helt ind til nerven.

Hvorfor kommer infraktioner?

Infraktioner kommer af en overbelastning af tænderne. Det ses hyppigst ved de små og store kindtænder. Store fyldninger i tænderne kan også være en medvirkende årsag. Hvis man skærer eller presser tænder, så er der ligeledes risiko for infraktioner, der giver symptomer.

Hvordan mærker man infraktioner?

Infraktioner mærkes ved, at man ikke rigtigt kan tygge med tanden. Rammer man er hård kerne kan det gøre ondt. Tanden er ofte kuldefølsom.

Behandling og sværhedsgrader.

• Infraktion uden symptomer – kræver ingen behandling
  • Infraktion, hvor man er følsom for kulde og lette smerter ved tygning. Kræver aflastning af tanden i bid, hvor tandlægen let sliber den pågældende eller modstående tand, så den ikke rammer så hårdt.
  • Infraktion, hvor tanden er stærkt kuldefølsom, og hvor man ikke kan tygge med den, og typisk tygger i den anden side. Her skal tanden aflastes, og man kan forsøge med en plastfyldning eller krone på tanden. Plasten limer revnen sammen, og kronen låser revnen helt fast.
  • Infraktion, hvor nerven i tanden er blevet så irriteret, at den skal fjernes, dvs. rodbehandles. Herefter tanden forsynes med plast og/eller krone

Infraktion hvor tanden er flækket helt i gennem. Her må tanden desværre oftest fjernes.